NYT ENNAKKOTARJOUKSESSA UUSI TIMANTTINEN KESKIVARTALO VALMENNUS, JONKA AVULLA HANKIT KESÄKSI SIXPACKIN! LUE LISÄÄ KLIKKAAMALLA TÄSTÄ

Blogi

Rasvanpolttoa, lihaskasvua ja kiinteytymistä suorituskyky sekä terveys edellä.

Keskivartalon voiman ja stabiliteetin testaaminen

 

Keskivartalon voiman ja stabiliteetin testaaminen. 

Tässä alla on esitelty on testipatteristo, jota käytetään uudessa Timanttinen keskivartalo -verkkovalmennuksessani.

Liikkeet mittaavat keskivartalon eri liikesuuntien stabiliteettia ja dynaamista voimaa. 

Testit on syytä tehdä hyvän lämmittelyn jälkeen ja huolehdi, että olet palautuneessa tilassa muutenkin. 

Jos sinulla ilmenee epätavallista kipua selässä testejä tehdessä, niin lopeta liikkeen suorittaminen välittömästi. 

Voimakasta lihasväsymystä toki saa tulla.

Testit viedään läpi seuraavalla tavalla ja järjestyksessä: 

On tärkeää vakioida liikkeiden järjestys ja palautumisaika liikkeiden välissä.

Ennen itse testien suorittamista tee alla kuvailtu yleislämmittely ja aktivoivat harjoitteet. 

  1. Istumaannousu jalat tuettuna
    • ...
Jatka lukemista...

Voimapyörä aka vatsarullaus - Paras liike keskivartalolle?

 

Voimapyörä ja vatsarullaus - mistä kysymys?

Voimapyörä a.k.a. vatsarullaus on erinomainen etuketjua vahvistava voimaliike. Monelle kokeneemmalle liike on varmasti tuttu ja sitä on tullut aktiivisesti tehtyä tai kokeiltua.

Liikkeessä pääasiallinen voimantuotto tapahtuu vatsan aluella isometrisesti eli staattisesti (ei tapahdu liikettä).

Dynaamista liikettä tulee tulee rullauksen perusversiossa pääasiassa olkanivelestä.

Tuon isometrisen lihastyön tarkoituksena on stabiloida lannerankaa ja estää sitä ojentumasta. Voidaan siis puhu antiekstensiosuunnan vastustamisesta. 

Alla on kuva "Keskivartalotreenin salat" koulutuksen diaesityksestä havainnollistamaan näitä eri liikesuuntien niin kutsuttuja antiharjoitteita (= liikettä vastustavan voiman harjoitteet).

Voimapyörän a.k.a vatsarullauksen liikettä tehdään...

Jatka lukemista...

Pakaratreeni ja paras liike ylitse muiden

Pakaratreeni ja siihen liittyvät harjoitusliikkeet nousevat usein esille. Mikä liike on paras pepulle? Onko se Hip Thrust eli Lantionnosto tangolla vai legendaarinen kuningas kyykky tai sen yhden jalan variaatio askelkyykky? Vai kenties viistoprässi jalat ylhäällä, leveällä ja paino kantapäillä? Tai sosiaalisessa mediassa pyörivät näyttävät kuminauhajumpat, joita tiukkapeppuinen malli tekee ja suosittelee.

Yksi parhaista pakaraliikkeistä on Hip Thrust eli Lantionnosto tangolla. Ei kahta sanaa. Tästä, kuten kaikista, perusliikkeistä löytyy kuitenkin lukemattomia mainioita liikevariaatioita.

Liian usein metsästetään sitä yhtä ainoata parasta mahdollista pakaraliikettä. Täysin turhaan. Lantionnosto tai muu tehokkaalta tuntuva trendikäs liike ei kuitenkaan yksinään riitä mihinkään. Kokonaisuus ratkaisee aina.

Pakaratreeni ja...

Jatka lukemista...

Säästöliekki - Mistä kyse, kuulutko riskiryhmään ja miten eroon?

 

Käyn yllä olevalla videolla läpi tiivistetysti, mitä säästöliekki tarkoittaa, kuulutko riskiryhmään ja miten siitä pääsee eroon.

Sitten itse blogikirjoitukseen... 

Mistä kysymys? 

Normaali aineenvaihdunnan hidastuminen

Aina kun laihdutetaan ja sulatellaan rasvaa (eli ollaan energiavajeessa), aineenvaihdunta hidastuu jonkin verran. Aineenvaihdunnan hidastumisen seurauksena energiankulutus pienenee ja painon putoaminen saattaa pysähtyä kokonaan. Elimistö pyrkii mukautumaan tällä tavalla vähentyneeseen energiansaantiin. Tämä on normaali fysiologinen ilmiö, jota ei voi estää. 

(Koska aineenvaihdunta hidastuu rasvanpolton aikana, myös rasvanpolton purkamisen eli energian lisäämisen tulisi tapahtua asteittain, ei kertarysäyksellä, jotta aineenvaihdunta ehtii sopeutua muutokseen, eikä rasvaa ala kertyä takaisin.)

...

Jatka lukemista...

Kuinka tarkka ruokailussa tulee olla jos haluaa erinomaisia tuloksia?

Ravitsemus puhuttaa ja herättää tunteita. Se tuntuu olevan myös sosiaalisessa mediassa pääaihe usein ja myös erilaisista dieeteistä sekä laihdutus tosi-TV sarjoista on tullut säännöllinen osa arkeamme. No tosi TV on viihdettä ja kestävän muutoksen sekä terveiden elämäntapojen kanssa kyseisillä ohjelmilla on harvoin mitään tekemistä.

No entäpä tämän blogikirjoituksen aihe? 

Kuinka tarkka ruokailussa tulee olla jos haluaa ennustettavia tuloksia?

Vastaus siihen on: Tarkka, MUTTA…

…käydään asiaa seuraavassa kuitenkin hieman kokonaisvaltaisemmin läpi.

Ruokavalion vakiointi vai rento mututuntuma

Jos haluat ennustettavia tuloksia ruokailun, tarkka vakiointi on tähän erinomainen työkalu. Toisaalta yksi tärkeimmistä tavoitteista on opetella...

Jatka lukemista...
Close

50% Complete

Haluatko suoraan mailiisi ja heti käyttöösi työkaluja ja menetelmiä, joilla jo tuhannet ihmiset ovat tehneet ennustettavia rasvanpoltto- ja kiinteytystuloksia?