HAE VALMENNUKSEEN

Hyppääjän polvi - yleinen rasitusvamma kuntoilijoilla ja urheiljoilla

Mikä hyppääjän polvi on?

Hyppääjän polvi on tyypillinen rasitusvamma monilla urheilijoilla ja kuntoliikkujilla. Mistä on tarkalleen ottaen kysymys?

  • Yleinen etenkin lajeissa joissa esiintyy voimakkaita ponnistuksia ja suunnavaihdoksia
  • Kipukohta paikantuu useimmin polvilumpion alakärkeen ja polvijänteen kiinnittymiskohtaan
  • Myös reisijänteen liitos polvilumpioon voi oirehtia

Syitä hyppääjän polveen?

Monilla kuntoilijoilla jotka aloittavat esim. jonkin palloilulajin (salibandy, sulkapallo, jalkapallo, tennis, sqush jne) ilman kunnon pohjakuntoa ja hieman ylipainoisina mm. tämä hyppääjän polvi on varsin yleinen. Ennen kuin ryntäät sinne salibandy- tai sulkapallokentälle intoilemaan niin totuta oma tukielimistöäsi iskutukseen (minimissään peruslenkkeily 1x/vko + 1x/vko maltillista voimaharjoittelua jaloille) ja sulattele ylimääräistä kuormaa tuovat eväät (läskit) sieltä keskivartalosta pois. Näin minimioit riskiä kauttaaltaan erilaisille loukkaantumisille jotka johtuvat edm. tekijöistä.

  • Polvilumpion ala- ja yläpuolisten jänteiden kiinnittymiset vaurioituvat usein yksittäisissä voimakkaissa ponnistuksissa tai hypyissä
  • Tavallisemmin vamman taustalla on myös liikunnan yhteydessä tapahtuva polven etuosan kuormittumisen virhe
  • Vääränlaisen kuormittumisen taustalla voi olla alaraajojen heikko voimataso tai vääränlainen lihastasapaino
  • Ylipaino ja heikko peruskunto (kestävyys, iskutuskestävyys, voima ja liiketaidot) altistavat erilaisille tukielimistön vammoille

Fysioterapeutin näkökulmasta tarkasteltuna taustatekijänä on hyvin usein alaraajojen toiminnallista liikehäiriötä ja ongelmaa, joka aikaansaa vääränlaista kuormittumista polven alueelle.

  • Tällöin jänteiden epätasainen rasitus kuormittaa ja ärsyttää osaa jänteistä
  • Seurauksena on ärsytystulehdus, joka voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa jopa kudosmuutoksia, kuten jänteen paksuuntumista ja arpeutumista
  • Pahimmillaan hyppääjän polven paraneminen voi viedä kuukausia

Tämän takia nilkan, polven ja koko alaraajan toiminallisen puolen tarkistaminen on olennaista pidemmän aikavälin suhteen.

Hyppääjän polven hoitaminen?

Hoitovaiheessa se tärkein on reagoida asiaan heti ja keventää provosoivaa liikuntamuotoa/harjoitetta. Akuuttivaiheessa lepo, kylmähoito ja tulehduskipulääkekuurin tarkoitus on rauhoittaa kyseinen tulehdustila mahdollisimman nopeasti. Akuuttivaiheen jälkeen asianmukainen ja progressivinen kuntoutus (voima ja hallinta sekä liikkuvuus) on välttämätöntä etenkin vamman uusiutumisriskin minimioimiseksi.

  • Tulehduksen vähentäminen kuormitusta keventämällä ja kylmähoidolla
  • Tarvittaessa oireiden lievittämiseen myös tulehduskipulääkitys
  • Etureiden lihaksien venyttely, lihaskalvojen käsittely ja hieronta saattavat helpottaa kipua

Koska hyvin toimivat lihakset vähentävät jänteisiin kohdistuvaa rasitusta, voiman ja lihastasapainon maltillinen kehittäminen vähentävät polven etuosan vääränlaista kuormittumista. Etureiden niin kutsuttu eksentrinen (jarruttava lihastyövaihe) harjoittelu on tehokasta. Eksentriset harjoitteet tulee tehdä asianmukaisilla linjauksilla ja huolellisesti ohjeen mukaan.

Polvilumpiojänteen keskiosassa sijaitsevien jännevammojen kuntoutuksessa on saatu hyviä tuloksia urheilijoilla eksentrisillä harjoituksilla, joissa jännettä totutetaan hallituilla jarruttavilla liikkeillä asteittain kestämään kuormitusta. Aivan jänteen kiinnityskohdassa olevissa jännevammoissa eksentrinen harjoittelu ei tutkimusten valossa tuota yhtä hyviä tuloksia kuin jänteen keskiosan vammoissa. Urheilussa oleellisen tärkeää on kiinnittää huomiota myös alaraajan linjauksiin alastuloissa ja ponnistuksissa. Hyvä linjaus tarkoittaa, että lonkka, polvi, ja II-varvas osoittavat samaan suuntaan. Tähän päästään kun lantion, keskivartalon ja jalkaterän tukilihaksia harjoitetaan kohdennetusti ja säännöllisesti.

Pitkittyneen hyppääjän polven hoidossa voidaan tarvittaessa käyttää myös leikkaushoitoa, jossa poistetaan yleensä polvitähystyksen lisäksi polvijänteen yläosaan jäänyt sairas ja haittaava kudos ja tarvittaessa jänteen revennyt osa kiinnitetään takaisin lumpioon.

Hyppääjän polven syntymisen ennaltaehkäisy?

Voima  ja lihastasapaino ovat hyppääjän polvi -oireen ennaltaehkäisyn avaintekijät. Koska yleisin hyppääjän polven syy on pitkäaikainen polven etuosan kuormittumisen virhe, on suoritustekniikkaan kiinnitettävä erityistä huomiota oireen välttämiseksi.

Hyppääjän polven uusiutumisriskiä voidaankin tehokkaimmin pienentää selvittämällä oireiden syyt ja korjaamalla ne. Vaivasta on mahdollista päästä eroon kun huomioidaan seuraavat asiat:

  • Asianmukaiset ja monipuoliset kaikkia kehon elinjärjestelmiä aktivoivat lämmittelyt
  • Rasituksen ja levon huomioiminen harjoittelun suunnittelussa
  • Järkevä ja säännöllinen voimaharjoittelu jaloille
  • Oikeat jalkineet
  • Omaan kuntopohjaasi sopiva liikuntamuoto
  • Ylimääräisten läskien sulattelu pois ennen vaativampia liikuntasuorituksia

Terveisin,

- Marko

UUSI Pyöreät Pakarat 3.0 -verkkovalmennus

 

"12 viikon lähtölaukaus NAISILLE, joilla on tavoitteena sporttinen ja kiinteä kroppa. Pysyvästi."

LUE LISÄÄ

Vapaudu liian tiukasta kontrollista ja tee tuloksia, jotka säilyvät.

TÄYSIN UUSI ja entistäkin laadukkaampi versio supersuositusta Pyöreät Pakarat -verkkovalmennuksesta, jonka kävi vuosina 2020-2021 hämmentävin tuloksin +10 000 naista.